-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30862 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

آيا حركت به سوي تكامل فقط در زندگي دنيوي امكان دارد يا در عالم برزخ ادامه پيدا مي كند؟ آيا مراسم شب هفت , چهلم و سالگرد تأثيري در وضع برزخي دارد؟

عالم برزخ , عالي است بين دنيا و قيامت كبري كه از جهاتي به دنيا شباهتدارد و برخي ويژگي هاي آن مشابه قيامت است . در برزخ همانند دنيا شب و روز وجود دارد. جايگاهي موقتي است و گذرگاهي است كه هيچ انساني در آن بقا و خلودندارد. پروندهء اعمال خير و شر انسان مسدود نمي گردد, بلكه نامهء عمل هم چنان گشوده است تا آثار و تبعات اعمال خوب وبدي كه در دنيا انجام داده , در آن نامه درج گردد و اگر بازماندگان هدايايي از دعا و خيرات و طلب مغفرت براي وي بفرستندو حتي ذكر خيري از وي به ميان آورند, در كاهش كيفر يا افزايش ثواب و جلب رحمت و مغفرت الهي مؤثر است .(1) بنابراين در عالم برزخ همانند دنيا, رشد و تكامل ياانحطاط و خسران وجود دارد و تداوم مي يابد, اما تفاوت هايي بادنيا دارد كه از اين جهت مشابه قيامت كبري است . مهم ترين آن است . انسان در دنيا مختار است راه هدايت و رشد و كمال را برگزيند و از راه تفهّم و تدبّر در آيات تكوين (طبيعت ) و تشريع (قرآن ) بندهء شاكر خدا گردد و به لوازم و اوامر و نواهي آن عمل نمايد و سيره و سنت انبيا و اوليا مخصوصاً چهارده معصوم : را تابلوي راه زندگي خويش برگزيند و در گروه صالحان و مقرّبان پيشگاه ربوبي درآيد, يا بندهء كافر گردد و با بي توجهي و بي اعتنايي به نعمت هاي الهي ولوازم آن مخصوصاً نعمت (قرآن و عترت ) راه كفران را در پيش گيرد و حقايق را ناديده گيرد و راه سعادت و كمال راپشت سر اندازد و كوره راه هاي شقاوت و بدبختي را پيش گيرد.(2) اما بدانيم دنيا مزرعهاست . آن چه را روز برداشت محصول و قل الحق من ربّكم فمن شاء فلْيؤمن و من شاء فليكفر... .كهف است .

نتيجهء بحث : بدون ترديد عامل برزخ جهان ركود و توقف نيست , بلكه روح و عقل انسان ها در برزخ به سوي تكامل علمي وفرهنگي و ديني در بُعد نظري حركت مي كند. بدين سان كه دور هم جمع مي شوند و مطالب علمي و معارف اسلامي به وسيله ءارواح عالِمان و نوابغ , براي كساني كه اين گونه معلومات را كسب كرده اند, مطرح مي گردد. مطابق بعضي روايات , آموزش وحفظ قرآن در برزخ انجام مي گيرد, زيرا ارتقا به درجات بهشت در قيامت در گرو خواندن آيات قرآن است . ملائكه مي گويند:قرآن بخوان و بالا برو.(3) كساني كه در دنيا از معلومات بي خبرند, در برزخ نيز چنين هستند. در برزخ فرصتي مساعد و طولاني براي تعليم و تعلم وجود دارد.(4)

معرفي كتاب جهت مطالعه :

1 حيات پس از مرگ , اثر علامه طباطبايي ;

2 معاد, اثر شهيد مطهري (مجموعهء آثار, ج 4;

3 معاد در نگاه عقل و دين , اثر محمد باقر شريعتي ;

4 معاد انسان و جهان , اثر جعفر سبحاني ;

5 معاد از نظر روح و جسم , اثر محمد تقي فلسفي ;

6 به سوي جهان ابدي , اثر زين العابدين قرباني .

(پـاورقي 1. شهيد مطهري آ حيات اخروي و مجموعهء آثار ج 2 ص 519

(پـاورقي 2.(18 آيه 29و الانسان (76 آيهء 3

(پـاورقي 3ً.. از نبي مكرّم ـ چهل حديث , امام خميني , ص 259

(پـاورقي 4.محمد باقر شريعتي سبزواري , معاد در نگاه عقل و دين , ص 324

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.